شیر ربع گرد دسته گازی

شیر ربع گرد دسته گازی یا شیر توپی یک شیر خاموش است که جریان مایع یا گاز را با استفاده از یک توپ دوار دارای سوراخ کنترل می کند. شیر ربع گرد با چرخاندن توپ به یک چهارم دور (۹۰ درجه) حول محور محیط آن، می تواند از آن عبور کند یا مسدود شود. آن ها با طول عمر طولانی مشخص می شوند و آب بندی قابل اعتمادی را در طول عمر، حتی زمانی که شیر ربع گرد برای مدت طولانی استفاده نمی شود، ارائه می دهند. در نتیجه، آن ها به عنوان شیر خاموش و به عنوان مثال شیر دروازه محبوب تر هستند. علاوه بر این، آن ها نسبت به سایر انواع شیرها در برابر محیط های آلوده مقاوم تر هستند. در نسخه های خاص از شیرهای ربع گرد به عنوان شیر کنترلی نیز استفاده می شود. این کاربرد به دلیل دقت نسبتاً محدود کنترل دبی در مقایسه با انواع دیگر شیرهای کنترل کمتر رایج است. با این حال، شیر در اینجا مزایایی نیز دارد. به عنوان مثال، حتی در مورد رسانه های کثیف، همچنان از آب بندی قابل اعتماد اطمینان می دهد.

انواع شیر ربع گرد دسته گازی

  • استاندارد ( رزوه ای )
  • هیدرولیک
  • فلنج دار
  • تهویه شده

اصل کار شیر ربع گرد یا توپی دسته گازی

شیرهای ربع گرد می توانند چندین پورت داشته باشند که همان دهانه های دریچه هستند. شیرهای توپی دو طرفه دارای دو پورت هستند و برای کنترل روشن / خاموش سنتی استفاده می شوند. شیرهای چند پورت ( ۳ راهه، ۴ طرفه و غیره ) در کاربردهایی استفاده می شوند که به بیش از یک منبع رسانه نیاز دارند یا باید رسانه ها را در جهات مختلف منحرف کنند.

درگاه یک شیر ربع گرد را می توان برای کنترل رسانه ها به صورت دستی یا از طریق تحریک باز یا بسته کرد. گزینه دستی به دستگیره یا اهرم و اپراتور برای کنترل شیر نیاز دارد. تحریک الکتریکی، هیدرولیکی و پنوماتیکی نیازی به اپراتور برای کنترل شیر ندارد. فعال سازی برای سیستم های کنترل پیچیده یا سیستم هایی که در مناطق دورافتاده هستند که اپراتور نمی تواند به راحتی به آن ها دسترسی داشته باشد ایده آل است.

مشخصات فنی شیر ربع گرد دسته گازی برنجی ارس والو

دریچه های توپی شیر ربع گرد دسته گازی از دیسک کروی برای کنترل جریان بین لوله ها ، لوله ها یا شیلنگ ها استفاده می کنند. وقتی حفره ای که دیسک توپی شکل را سوراخ می کند با ورودی و خروجی شیر مطابقت داشته باشد ، جریان مجاز است. وقتی توپ به صورت افقی ۹۰ درجه چرخانده می شود جریان مسدود می شود ، به طوری که سوراخ توپ عمود بر دهانه دریچه است. از شیرهای توپی بسته به قطر داخلی شیر می توان به پورت کامل یا پورت کم شده (که به آن پورت معمولی یا استاندارد نیز گفته می شود) نام برد.

در دریچه توپی اگر سوراخ توپی همان اندازه قطر داخلی خط اتصال باشد در نتیجه اصطکاک کمتری برقرار است و پورت کامل است و اگر سوراخ شیر یک اندازه لوله کوچکتر از لوله باشد ، پورت کاهش می یابد ، در نتیجه در جریان کمتر از شیر از طریق شافت لوله. شیرهای توپی ممکن است دارای یک دسته یا اهرم باشند که با موقعیت توپ (باز یا بسته) برای کار دستی هماهنگ باشد. آن ها اصولاً در کاربردهای هوا ، گاز ، مایع و بخار استفاده می شوند.

در حال نمایش 7 نتیجه

...

محصول به لیست شما اضافه شد.